Gå til hovedinnholdet

hummel – Mer enn bare sport

Les den spennende historien om et av sportbransjens store sportsmerker.

Hummel hylle

Få oversikt over hummels historie og fortellingen om hvordan de prøver å endre verden gjennom sport.


her hjemme er hummel nærmest et nasjonalt klenodium. Det globale merket med hovedkontor i Aarhus er overalt i landskapet, og har blant annet vært klessponsor for det danske landslaget i over 35 år!


Men kjenner du historien bak hummel? Og hva handler det egentlig om når de prøver å redde verden? Les videre for å få den spennende historien bak et av sportsbransjens store ikoner!

hummel produktion

hummel er det danske merket med tyske røtter

Ok, vi avslører egentlig litt av svaret i overskriften, men nei – hummel er ikke helt dansk. I hvert fall ikke fra starten av.


hummel ble offisielt hummel i 1923, da den første kolleksjonen med håndball- og fotballsko ble lansert under det litt spesielle navnet.


Selskapet som produserte skoene het den gangen ’Messmer & Co.’ og holdt til i Hamburg.
Noe helt unikt med hummel-produkter var at de allerede på 1920-tallet brukte gummisåler på skoene sine – noe som ikke tidligere var sett på det europeiske markedet.


Messmer & Co. hadde god fremgang gjennom 1920- og 1930-tallet, men fikk en knekk under andre verdenskrig, noe som førte til at selskapet kort tid senere ble solgt og flyttet til Sør-Tyskland – nå med det offisielle navnet ‘hummel’.

hummel humlbi sko

Fire morsomme fakta om hummel

  • hummel kan faktisk spores tilbake til 1919, da Michael og Albrech Messmer startet selskapet i sin egen bakgård.

  • ”hummel” er et tysk ord som betyr ”humlebi”.

  • Selv om Messmer & Co. lekte med navnet, gikk de kanskje litt for langt i 1935, da selskapet for en kort periode het ”Hummel Hummel”. Kanskje én humlebi er nok…

  • hummels første sponsoravtale var i 1968 med den tyske klubben Duisburg, som spilte i 2. Bundesliga. Hver spiller fikk en konvolutt med 50 D-mark før hver kamp – et beløp tilsvarende omtrent 70 danske kroner.

Tøffe tider og hummel i danske hender

Etter noen turbulente tiår på 1940- og 50-tallet ble hummel utrolig populært gjennom 1960- og 70-tallet. Selskapet begynte å fokusere på mer enn bare sko, og da de begynte å merke sine sko (og nå også klær) med de ikoniske chevron-mønstrene, var det bare én vei: oppover.


Plutselig kunne man se hummel-produkter i de fleste butikker verden over.

I 1973 kom første danske innflytelse på det stolte tyske selskapet, da Jørgen Vodsgaard og Max Nielsen sikret seg rettighetene til å markedsføre (og produsere) hummel i Danmark – og siden den gang har selskapet ikke forlatt dansk jord. De påfølgende årene ble noen virkelig ”gode år” for hummel, som kulminerte i 1979 da de ble hovedsponsor for det danske herrelandslaget.

Dette samarbeidet varte helt til 2004 (og danskernes seier i EM i 1992 gjorde ikke hummel mindre populært i utlandet – danske landslagstrøyer med Laudrup, Schmeichel og de andre ble revet bort fra hyllene).

hummel produksjon dame

hummel på seiersferd i den moderne verden

I 1999 skjedde det igjen store ting i hummel, da dagens eier og direktør Christian Stadil kjøpte opp selskapet. Etter dette gikk det unna. Så mye at hummel i dag sponser mange store klubber rundt om i verden – på tvers av idretter.

Her kan for eksempel den legendariske skotske klubben Rangers FC trekkes frem, da hummel i 2018 inngikk et samarbeid om spillerdraktene deres i tre år fremover. Et samarbeid som gir et dansk preg på toppen av europeisk fotball.

Selv om hummel har vokst kraftig, har det også internt i organisasjonen vært rom for refleksjon rundt de ulike ansvar et globalt selskap har. Og når det gjelder samfunnsansvar? Der er hummel helt i front!

Mye mer enn bare sport…

Når man tenker på hummel, tenker nok de fleste dansker (selvfølgelig) på det fantastiske sportstøyet og utstyret deres. Men selv om hummel er en tung aktør innen idrett, har de også et stort fokus på den sosiale siden. Gang på gang setter de i gang prosjekter som skal fremme helse og trivsel i verdens fattigste områder.

De har faktisk tidligere vært nominert til motebransjens bærekraftpris for sitt arbeid med bærekraft innen tekstilproduksjon.

Karma og kapital er to sider av samme mynt. Og en humle vet ikke at den ikke kan fly – den bare gjør det.

– Christian Stadil, direktør og eier av hummel

Dette betyr at hummel er veldig bevisst på hvordan (og med hvilke materialer) de produserer produktene sine – noe som til syvende og sist også kommer oss som forbrukere til gode. De er også svært engasjerte i hvordan ting står til – ikke bare i Aarhus – men også i den tredje verden.

hummel fotballsko

Fights that matter – Change the world through sport

I forbindelse med hummels store arbeid med bærekraft har de én overordnet visjon: "Change the world through sport". Denne visjonen betyr blant annet at de hvert år donerer 1 % av omsetningen til prosjekter de mener kan gjøre en reell forskjell – og slik sett også endre verden.

Derfor har de blant annet støttet Amalie Dalsgaard, som som 19-åring dro til Tanzania for å lære befolkningen der... boksing! Et eventyr du kan lese mer om her.

Amalie i Tanzania

Så ja. hummel er et interessant merke når du går dypere inn i historien deres. Og det viktigste: De lager flotte produkter for både sport og fritid for alle aldre – sjekk dem ut i nettbutikken!

Hos SPORT 24 har vi noe for hele familien. Se vårt store utvalg